Digitalisering och AI i all ära, men kriget om framtiden handlar just nu om kompetensförsörjning mer än något annat.
Utmaningen för HR-avdelningarna kokar ner till två direkt affärskritiska frågor:
Hur kan vi behålla våra bästa medarbetare?
Hur kan vi anställa de bästa talangerna?
För att förstå varför utmaningen är så dramatisk kan vi titta lite på verkligheten:
• År 2029 kommer gruppen med de som är 75–84 år att vara nästan 60 procent större än den är 2017(SKL). Den här siffran bryter sönder ekvationen för kommuner och landsting i Sverige, även om de anställer ALLA som kommer ut på arbetsmarknaden med tvång så kommer inte människorna att räcka till.
• Brist på nyexade arbetssökande i 40 av de 72 utbildningsgrupper som undersöks (SCB) .
• 7 av 10 ungdomar (13-24 år) tycker de får för lite info om arbetsmarknaden. Det talar för att vi företagare generellt är för dåliga på att just kommunicera.
Det enda vi vet är att den gamla sanningen att målgruppen avgör hur och vad vi ska kommunicera för att bli relevanta fortfarande gäller.
Så, vad tycker egentligen målgruppen?
Hur tänker de då?
Här är några viktiga insikter om 20-34-åringarna (2018) som kanske inte riktigt är vad du trodde dig veta:
• 9 av 10 tycker att fast jobb är viktigt (inte minst för att få bostad).
• De vill ”ha kul” och ”utvecklas” och få möjlighet att ”utnyttja sin fulla potential”.
• En av fyra tjejer tycker att flexibilitet i tid är viktigt. Semesterdagar. Balans i livet.
• En av fem killar tycker att en av de viktigaste förmånerna är att välja teknisk utrustning själva.
• De vill jobba med organisationer som lever de goda värderingarna.
Ni har säkert hört talas om Generation Z, de som nu kliver ut på arbetsmarknaden. Vad vet vi då om dessa:
• Dagens ungdomar är mer OLIKA varandra än någonsin.
• Dagens ungdomar vill påverka både sitt eget liv och samhället. Det har vi vant dom vid. De har vuxit upp med att de fått vara med och bestämma vart vi ska åka på sportlovet.
• Trygghet, mindre fest, mer familj. Alla fakta visar att en avgörande livsstilsförändring har skett.
• Smartphone – digitaliseringen underlättar vardagen, men det stressar också. Allt fler unga söker hjälp.
Det första vi som företagare måste göra är förstås att rannsaka oss själva och titta på hur väl just vårt företag eller organisation kan möta de här önskningarna och tankarna. Och, om du tänker efter en stund så kräver det att vi vänder på det grundläggande perspektivet när vi jobbar med rekrytering. Det är inte längre de sökandes CV som är avgörande, det är vårt CV som kommer att avgöra vilka vi har att välja bland. Hur attraktiva är vi? Vad kan vårat bolag erbjuda som ger oss trumf på den här marknaden?
Nivå ett är förstås att säkerställa att vi klarar lagkrav, helst att vi är bättre än vad som krävs inom viktiga områden som hållbarhet. Om vi vill tala om oss själva som en attraktiv arbetsplats så måste förstås det vara hyggligt sant, det vill säga de som redan jobbar hos oss måste vara positiva ambassadörer.
Så resan börjar som alltid hos oss själva.
Och, nej, du kommer inte undan…