Systemair väljer Vinter för sin employer branding

Systemair är möjligen en doldis för det stora flertalet i Sverige, men i sin bransch är man superstars. Ett framgångsrikt och innovationsdrivet teknikföretag med fokus på det som på fackspråk kallas HVAC. Heat, Ventilation och Air Conditioning. Det som startade 1974 med en liten smart fläkt är idag ett multinationell ventilationskoncern. 

Nu har Systemair valt att jobba med Vinter som partner i arbetet med bolagets medarbetarresa. Ett uppdrag som på grund av pandemin delvis sker via videomöten.

”Det känns givetvis lite speciellt att starta en så viktig resa på detta sätt. Men det är ett angeläget arbete när vi ska lyckas attrahera nya medarbetare och bygga ännu starkare band till de som redan jobbar hos oss. Vinter hade ett bra erbjudande med en tydlig färdväg, och ett antal bra referenser som vi kunde känna igen oss i ”, säger Sofia Rask, vd Systemair Sverige.   

Employer Branding är idag en paradgren för Vinter. Även om det funnits i byråns erbjudande under lång tid, har de senaste åren inneburit en rejäl uppgång i antal uppdrag.   

”Det är inte konstigt att det blivit så. Det är tufft att rekrytera idag, kvalificerad arbetskraft är en värdefull råvara. Det är hård konkurrens mellan exempelvis nya coola start-ups och stora fina bolag som Systemair. Om man inte spetsar sitt erbjudande blir det svårt att locka till sig ny arbetskraft. Idag handlar det väldigt mycket om det högre syftet när vi väljer arbetsgivare, och här finns mycket bra att bygga på när det kommer till Systemair”, säger Magnus Ahlqvist, kundansvarig strateg på Vinter.

Systemair grundades 1974 av ingenjören Gerald Engström. Koncernen har idag verksamhet i 50 länder med totalt drygt 6 000 anställda och en omsättning på nära 9 miljarder kronor. I Sverige har bolaget drygt 400 anställda, varav merparten arbetar på anläggningarna i Skinnskatteberg. 

Genom att besöka denna webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.