Talldieseltillverkaren SunPine i Piteå, vill bygga en stark kännedom som ett ansvarstagande företag inom hållbarhetens alla områden. Ett sätt är att enbart sponsra damidrott.
När Piteå IF:s damer tog sitt första SM-guld i fotboll säsongen 2017/2018, kvalificerade de sig automatiskt till Champions League. Något som faktiskt hotade lagets ekonomi, då UEFA:s bidrag på 250 000 kronor bara täcker en enda spelomgång med resor och boende.
Vinter kläckte idén till en snabbinsats: Dagen efter SM-guldet gick SunPine ut med nyheten att man valde att matcha UEFA:s 250 000 – och uppmanade andra att göra samma sak.
Utspelet gav nationellt eko i medierna. Bara digitalt nådde SunPine fler än sju miljoner kontakter. Bolaget hyllades också i sociala medier för sitt initiativ. Att köpa samma digitala räckvidd hade kostat över 700 000 kr. Med radio, tv och print motsvarade PR-värdet mångdubbelt den summan. Totalt fick Piteå IF in 1 084 000 kr i nya sponsringsintäkter och säkrade därmed sin ekonomi inför 2019.