Sibylla har utvecklat en helt ny burgare – lanserad av legendaren Björn Borg.
– En riktigt god burgare, känns självklart för mig att göra det här, Sibylla fanns ju där redan när jag nötte tennis mot garagedörren, säger Björn Borg.
Sibylla, det svenska originalet, etablerade ”street food” redan 1932 och har serverat korv, burgare och annat gott genom 90 år. Under andra världskriget, när Elvis var som störst och genom pandemin. Nu firas jubileet med en av de största lanseringarna någonsin, Sibylla tar steget över till äkta smash-burgare. Burgare som smashas mot stekbordet när de steks.
– Det blir ett spännande steg och det känns kul att vi som är det svenska originalet blir först av de stora snabbmatskedjorna att ta klivet längst fram i produktutvecklingen av burgare. Det är ett fokuserat och hårt arbete bakom lanseringen, det är många delar som funka innan man rullar ut en helt ny produkt på 140 restauranger, säger Per Stenlund, tf. vd för Sibylla.
Lanseringen av nya Smash Star sker i samarbete med ingen mindre än tennis-legendaren Björn Borg. En svensk super star.
– Jag kanske inte var mest känd för min smash, men nog fanns det tillfällen där även den satt. Att samarbeta med Sibylla känns väldigt bra, de är verkligen originalet som jag växt upp med. Det är mer än en gång som jag käkat på Sibylla genom decennierna.
Och Borg är nöjd med Sibyllas nya Smash Star:
– En riktigt, riktigt god burgare. Sibylla har verkligen gjort en äkta premium-burgare. Jag kan rekommendera den, den sitter precis innanför baslinjen, otagbart för även McEnroe (skratt!). Det känns kul att vi veteraner är så vitala och pigga, att Sibylla som faktiskt är 90 år fortsätter att utvecklas.
Med i kampanjen medverkar även Björn Borgs son Leo Borg som nu klättrar på ATP-rankingen. Om Björn varit en del av den svenska folksjälen i 50 år, så representerar Leo den nya generationen. Här ser vi en ny stjärna födas.
Bakom lanseringskampanjen ligger ett samarbete mellan Sibylla och Vinter.
– Vinter har varit vår partner i flera år nu och de har verkligen hjälpt oss att revitalisera Sibyllas varumärke. Att bibehålla det som är vår själ, men ändå gå framåt. Även när det gäller produktutvecklingen har vår konceptchef Malin Björk, och hennes team, jobbat sida vid sida med Vinter. Serien med nya lekfulla menyer som Pepparmonstret, Surf ’n’ Turf, och Raggarburgaren har varit succéer under 2022. De har även varit en strategisk partner i arbetet med att utveckla Smash Star och framför allt att göra samarbetet med Björn Borg möjligt, säger Per Stenlund tf. vd för Sibylla.
Vinters Creative Director Magnus Ahlqvist är glad över lanseringen:
– Det har varit en lång gemensam resa som handlat om att lösa många olika delar, inte bara själva kampanjen, för att lösa lanseringen av en helt ny produkt. Det är ingen produkt som ska komma och sen försvinna, Smash Star är här för att stanna. Det har varit komplext, men Sibylla har visat modet att satsa och tänka nytt. Dessutom har de gett oss kreativt spelrum att utveckla deras kommunikation och erövra en folkligare tonalitet som de nu är ensamma om. Vi har satsat på att lyfta att de är just originalet, att lite återerövra varumärkets rättmätiga plats i den svenska matkulturen.
Luleå
Post- och besöksadress:
Kyrkogatan 12
972 32 Luleå
[email protected]
Stockholm
Besöksadress:
Surbrunnsgatan 44A
113 48 Stockholm
[email protected]