Systemair jobbar med värme, ventilation och luftkonditionering. Bolaget grundades 1974 i Skinnskatteberg, man har cirka 6 800 anställda i koncernen, i 52 länder. Totalt omsätter bolaget 9,6 miljarder kronor. Sedan något år tillbaka har Systemair ett samarbete med Vinter gällande employer branding.
”Det är angeläget med ett starkt arbetsgivarvarumärke när vi ska lyckas attrahera nya medarbetare och bygga ännu starkare band till de som redan jobbar hos oss”, säger Annika Ahlstrand, global marknadschef på Systemair.
Employer branding är ett affärsområde som de senaste åren växt ordentligt för Vinter.
”Det är inte konstigt att det blivit så. Det är tufft att rekrytera idag, kvalificerad arbetskraft är en värdefull råvara. Det är hård konkurrens mellan exempelvis nya coola start-ups och stora fina bolag som Systemair. Om man inte spetsar sitt erbjudande blir det svårt att locka till sig ny arbetskraft. Idag handlar det väldigt mycket om det högre syftet när vi väljer arbetsgivare, och här finns mycket bra att bygga på när det kommer till Systemair”, säger Magnus Ahlqvist, kundansvarig strateg på Vinter.
Koncept: Andas in. Andas ut.