En kreativare mötesplats

NMW genomförs den 10 november 2022 för sjunde året i rad.
Ett event där Vinter är medgrundare och möjliggörare:
– Vi ville skapa en mötesplats i norr, en slags SXSW-mini. Vårt eget branschförbund KOMM var de första att köpa den tanken, berättar Ronny Olovsson, partner på Vinter och styrelseledamot i NMW.

NMW2022 har temat ”platsattraktion och kompetensattraktion” baserat på de hundratals miljarder som nu investeras i regionen i den gröna industriella revolutionen. SSAB, H2GreenSteel, LKAB, Hybrit, Talga… En lång rad nya industriprojekt jagar spetskompetens.

Ronny Olovsson, partner på Vinter och en av grundarna bakom NMW:
– Vi startade NMW för att på olika sätt lyfta vår egen bransch och även lyfta fram regionen i norr som en innovativ plats. Lite skapa en kreativare mötesplats för alla som är verksamma här i Norrbotten och via det flytta fokus norrut även nationellt via att bjuda in branschen hit.
– Nu besannas det med råge tack vare de här enorma industriella investeringarna, så nu behövs vår kreativitet mer än någonsin för att lösa alla utmaningar som följer med denna fantastiska möjlighet. NMW i sig självt är också ett event som bidrar till regionens attraktivitet. Att vi kan mötas som vi gör.

På NMW2022 talar bland annat Sara Mattsson, Google, Chana Svensson, MindDig, Anna Österlund, Placebrander, och Hans Rosenfeldt, författare, bland många andra. KOMM är med på plats med Ulla-Karin Barretts ”Best of Cannes” och Creative North-klustret har en fullmatad förmiddag under ämnet ”Ai och inkludering – framtidens framgångsfaktorer”. Programmet sträcker sig från 7:e till 11:e november, men huvuddagen är alltså torsdagen den 10:e november som också avslutas med traditionell middag, prisutdelning och fest. Creative Hero Award delas ut. Lokala rockhjältarna Huggorm spelar live.

Vinter representeras på scenen av Frida Mörtsell och Lovisa Olovsson som medverkar i panelsamtal. I övrigt har Vinter bidragit med att bland annat göra den årliga programtidningen, redigerad av Peter Kemi och för texterna svarar Ronny Olovsson.

NMW2022 tar enligt Olovsson avstamp mot det nya spännande som ska hända i regionen de kommande fem till tio åren:
– Inspiration och transpiration, kan man summera det. Grunden till kreativitet och kultur börjar ofta där. Att det är kul – men också en smula krävande. Här krävs det att du minglar, skrattar och dansar.
– I det större perspektivet kommer regionens tillväxt kräva att vi blir än bättre på att samverka och hjälpa varandra, där har NMW varit en förebild. I NMW har vi konkurrerande byråer lagt sandlådespadarna åt sidan och samverkat – fullt ut. I början var det lite ”umgängesträning”, i dag sker det med en skönt generös självklarhet. Det gör gott i hjärtat.

NMW genom åren:

NMW2016
Ron Lynch från Austin, Texas, Martin Schíbbye, David Orlic, Volontaire, Jessica Bjurström, KOMM, Kim Taylor, USA, Anders Ericson, Sveriges Annonsörer, Per Strömbäck, Dataspelsbranschen, och Clive Ryan, Facebook.

NMW2017
Marcus Oscarsson, TV4, Elaine Eksvärd, snacka snyggt, Louis Black, grundare SXSW, Michael Nieling, Ocupop, Jan Helin, SVT, Carl Fredrik Sammeli, Prime, Fredrik Hallberg, medieforskare, och Fredric Karén, Svd.

NMW2018
Tarana Burke, #metoo, Isabella Löwengrip, entreprenör, Ida Östensson, Make Equal, Jack Werner, Viralgranskaren, Alan Rosenblatt, USA, Hanna Stjärne , SVT, Maxida Märak, artist, Joakim Carlsson, Sibylla.

NMW2019
Telia, Facebook och Tieto pratade innovation. Negin Azimi, entreprenör, Felix Herngren, regissör, Sofie Lindblom, innovatör.

NMW2020
Ulla-Karin Barrett, världens bästa reklam, Eagle-Eye Cherry, artist, Dan Abbott, design, Carole Cadwalladr, The Guardian, och Paul Fleming, röststyrning.

NMW2021
Detta år kördes NMW digitalt i en mini-version på grund av pandemin. Bland de medverkande märktes artisten Jakob Hellman, Ulla-Karin Barrett, världens bästa reklam, och skådespelaren Sven Björklund, Mammas Nya Kille och Klungan.

Läs mer på www.nmw.nu

Genom att besöka denna webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.