SEO_HannaBoman.jpg

Fem tips för att förbättra din SEO

Publicerad i:

SEO – Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska – handlar om arbetet med att anpassa din sajt så att den rankar högt i sökmotorers resultatlistor. Här listar vi fem tips på hur du enkelt kan förbättra din SEO!

Bara i Sverige görs det miljontals sökningar på Google varje dag, vilket är en stor anledning till varför företag bör SEO-anpassa sina sajter så väl som möjligt. För visst vill du synas högt i resultatlistan när människor googlar på de produkter eller tjänster som just ditt företag erbjuder?

De allra flesta söker information på internet innan ett köp. Därför är det viktigt att synas i resultatlistorna vid sökningar på ord som är relevanta för dig – annars är risken stor att dessa personer inte ens vet om att ditt företag existerar! Genom att SEO-anpassa din sajt ökar du alltså möjligheten för att människor som är intresserade av det du erbjuder hittar till din hemsida. Med en väl SEO-anpassad sajt ökar du kännedomen om din verksamhet och når personer i just de målgrupper som du vill nå. Dessutom betalar du ingenting för det. Visst krävs det att du lägger ner tid på att göra jobbet, men tänk på hur många potentiella kunder du kan nå!

Här får du fem enkla tips på hur du kan SEO-anpassa innehållet på din sajt!

 • Lägg tid på att skriva bra titlar och metabeskrivningar. Titeln är den blå rubriken som finns för varje träff i resultatlistan. Tänk på att titeln bör innehålla det sökord du vill ranka på, vara informativ samt unik för varje sida. Den bör även innehålla avsändaren, det vill säga namnet på ditt företag. Metabeskrivningen är den förklarande texten under titeln. Även denna bör vara unik för varje sida, innehålla sökordet samt locka människor till att klicka sig in på just din sajt.

• Relevant innehåll. Blanda inte in för många ämnen på varje sida utan se till att innehållet på varje sida är relevant och att det handlar om ett specifikt ämne. En bra tumregel är att hålla sig till 1-2 sökord per sida.

• Tänk på rubrikerna! Huvudrubriken – som kallas H1 – är den viktigaste rubriken och bör innehålla sökordet. Tänk på att bara ha en huvudrubrik per sida. Mellanrubrikerna får gärna vara flera per sida och innehålla nyckelord samt andra relevanta ord eller fraser.

• Undvik duplicerat innehåll. Använd inte samma text på flera olika sidor. Om du har innehåll som återkommer på flera sidor på din sajt bör du se över detta och formulera om texterna så att de inte är likadana.

• Hur länkar du vidare? Om du länkar från en sida på din sajt till en annan bör du tänka på vad som står i ankartexten, det vill säga den text besökaren klickar på för att ta sig till den andra sidan. Det är bättre att ankartexten är informativ och säger något om innehållet på sidan som den länkar till, istället för att det står ”läs mer” eller ”klicka här”.

seo webb

Publicerat fredag 10 maj, 2019

Läs också: