Herotermometer.jpg

Case: Glassigt uppdrag för Vinter

Publicerad i:

 Vinter har hjälpt Spendrups med en lanseringskampanj för den nya Trocadero Zero-isglassen som släpptes av GB Glace i mars.

Simon Sörestam, Digital Strateg på Vinter:

-Vi visste ganska snabbt att vi behövde gå all in på sociala medier, då målgruppen vi riktade oss till är starka där. Trocadero har ett starkt community på Facebook med 37 000 hängivna fans, vilket fick bli vår utgångspunkt. Men vi ville också synas på Instagram vilket ledde oss till att starta en kanal från noll. 

-Kampanjen vi gjorde för att lansera Trocadero Zero-isglassen kallades för  ”Nedräkning mot fryspunkten”. Kampanjen var en följetong i sju delar, där vi publicerade ett inlägg per dag från den 29 januari till dagen för Den Stora Glassnyheten, den 4 februari. Vi fokuserade på Facebook- och Instagram-flödena men körde också Facebook Story och Instagram Story.

-Effekten från insatsen blev enorm. Riktigt, riktigt bra organisk och betald räckvidd, enormt stort engagemang med kommentarer som kom in så snabbt att vi knappt hann med. Vi på Vinter är sjukt nöjda och så även Spendrups.

 

 

FAKTA/Trocadero Zero-glasslansering via Trocaderos sociala medier

• Total räckvidd 2 000 000 på Facebook
• Över 500 000 i organisk räckvidd
• 100 000 interaktioner
• 35 000 reaktioner, kommentarer och delningar
• 19 000 kommentarer totalt (på eget och de delade)
• 9 200 likes
• 940 delningar

 

Nedräkningen som föregick lanseringen

 

 

sociala-medier Trocadero

Publicerat onsdag 3 april, 2019

Läs också: