ForumHerobild.jpg

Normkreativitet bakom uppmärksammat koncept

Publicerad i:

r Luleå kommun och Region Norrbotten fick i uppgift att vara värdar för Sveriges största jämställdhetskonferens, vände de sig till Vinter för att kommunicera sin egen medverkan.
- Ett drömprojekt med drömkunder där vi på allvar kunnat dra igång vårt normkreativa arbete som vi jobbat hårt med senaste året, säger Mariana Vnuk, copywriter på Vinter.

Luleå kommun och Region Norrbotten fick i somras uppdraget att stå som värdar för Forum Jämställdhet, Sveriges största och årligen återkommande jämställdhetskonferens. Denna gick av stapeln den 30-31 januari i Kulturens hus.
Förutom värdskapet fick kommunen och regionen i uppgift att ansvara för det för allmänheten öppna programmet.

Till Vinter vände de sig för att dels få hjälp med att locka publik till det öppna programmet och för att få omgivningarna i stort att andas jämställdhet, dels för att ta fram en idé och ett grafiskt manér för den egna medverkan på konferensen.  
- För oss var det viktigt att få visa en annan bild av länet och av Luleå. Att vidga perspektiv på vilka som lever här, att komma ifrån den trånga mansnormen och genom bilder ifrågasätta maktordningar genom att istället lyfta fram en bättre, bredare representation och mångfald,säger Linda Moestam, projektledare och folkhälsostrateg på Region Norrbotten och fortsätter:
- Så här med facit i hand är vi mer än nöjda. Samarbetet med Vinter har varit inspirerande och resultatet är ett koncept vi också kan använda framöver, i fler sammanhang.

Resultatet blev ett antal porträtt under konceptet Jag är här.
Ett antal profiler och starka personligheter med någon form av koppling till jämställdhets- och inkluderingsarbete eller normkritiskt leverne, fick symbolisera det nya Norrbotten och vad som faktiskt är möjligt och redan pågår här.
Dessa fotograferades utifrån ett normkritiskt perspektiv och presenterades som porträtt med tillhörande citat med personernas tankar om jämställdhet och mångfald i Norrbotten.
- Vi har försökt att lyfta en annan bild av länet. Både vad gäller representation och val av färg och form. För att skapa en mer levande monteryta, gjordes de här porträtten tavellika och hängdes på tre olika ställen i Kulturens hus. Det här gav känslan av en fotoutställning snarare än en traditionell och lite tråkig monter, säger Mariana Vnuk, copywriter på Vinter.

 


Arbetet med projektet ses internt från Vinters sida som startskottet för det normkreativa arbete som på allvar inleddes våren 2018.
- Vi har länge arbetat med att bli en mer inkluderande arbetsplats, där vi bland annat tagit hjälp av Rättighetscentrum Norrbotten. Vårt engagemang och vår vilja att förändras hjälper oss att hjälpa andra företag och organisationer. Ska kommunikationen bli inkluderande fullt ut räcker inte jämställt. Vi måste tänka jämlikt och likabehandling. Det är en hygienfaktor, inte en tillfällig PR-kampanj, säger Helena Eriksson, vd på Vinter.

Detta arbetssätt och mindset har varit efterlängtat på Vinter.
- Jag tänker att homogeniteten i vår bransch är ett problem. Bra kommunikation handlar om att vara inkluderande och inkludering handlar om att sätta på sig fler glasögon. Att arbeta normkreativt hjälper oss att tänka mer fritt. Det kommer främja vår kreativitet. Som kommunikatörer har vi dessutom en rätt stor makt att påverka hur företag och organisationer väljer att uttrycka sig, i både text och bild. Där tycker jag att vi har en möjlighet att hjälpa till att göra världen lite bättre.

Jan-Olov Madeleine Ågren, verksamhetsutvecklare och utbildare på Rättighetscentrum Norrbotten, har hållit ett antal workshops med Vinter.
- Det är verkligen glädjande att se hur snabbt och tydligt våra utbildningsinsatser omvandlats till praktisk handling och bidragit till en lyckad utställning under konferensen. Vi ser fram emot resultatet av Vinters fortsatta arbete med nuvarande och framtida kunder.

Porträtten till Jag är här togs även ut som både printannonser och digitala diton och kombinerades med en uppmärksammad gerillamarknadsföring inne på Kulturens hus veckan innan konferensen. På oväntade ställen, som på toalettlocks insida, på speglar och i trappor, placerades dekaler med tankeväckande jämställdhetsstatistik som mynnade ut i varför jämställdhet är en vinst för oss alla.

Arbetsgrupp Vinter för kampanjen Jag är här
Malin Hansegård, projektledare 
Mariana Vnuk, copywriter 
r Wallin, art director

 

 

 

 

Publicerat onsdag 6 mars, 2019