Ultra_Välkommen dit.jpg

Case: Välkommen dit

Publicerad i:

Bussen är en möjliggörare, samhällsaktör och framför allt en människoförflyttare. Något som Vinter tog fasta på i sin kommunikation för Ultra – Umeås lokaltrafik.

– Konceptet Välkommen dit är en twist på ”välkommen ombord”, som egentligen ligger närmare nyttan och värdet, säger Viktor Johansson på Vinter.

 

I Umeå sker över nio miljoner resor årligen med buss – och bussåkandet bara ökar. Det gör Umeås lokaltrafik, Ultra, till en allt viktigare och hållbar människoförflyttare i ett regioncentrum som ständigt växer och förtätas. Men när vi pratar om att resa kollektivt så säger vi ofta något i stil med "välkommen ombord". I det nya konceptet Välkommen dit har Vinter vänt på det för att ge en annan bild av själva resan. Bokstavligt talat vänt på det.

– Den första kommunikationen blev en serie korta filmer som bygger på en uppseendeväckande idé; vi börjar där du skulle och slutar där du klev på. Hur tog sig någon dit de skulle? Med bussen och Ultra så klart. Syftet är att visa upp Ultra som den människoförflyttare och möjliggörare de är på ett kreativt och iögonfallande sätt, säger Viktor Johansson, copywriter på Vinter.

 

Vinter tog kontakt med det lokala föreningslivet för att lyfta fram människor som ständigt levandegör sin stad och som gärna tar bussen dit. Resultatet blev naturliga filmer producerade med riktiga resenärer.

– Bussen kan ta dig till och från stan, jobbet, träningen, skolan, dansen, kärleken, krogen och kulturen. Från hit till dit och hem igen. Hela Umeå kan leva upp och snurra på, säger Viktor Johansson.

 

Ultra och Vinter har ett långt och nära samarbete som ständigt utvecklas och förnyas för att nå nya bussåkare.

– Vi har fördubblat bussresandet i Umeå sedan 2005. För att klara av denna förändring har det krävts en kontinuerlig utveckling av trafiken men också kommunikationen. Idag prioriteras att kommunicera via våra egna kanaler där det övergripande syftet är att visa Ultras roll i ett hållbart Umeå, idag och imorgon. ”Välkommen dit”-filmerna visar kollektivtrafikens nytta på ett igenkännande, enkelt och illustrativt sätt, säger Fredrik Forsell kollektivtrafikchef i Umeå kommun.

 

Syfte: Filmerna, liksom konceptet i stort, stärker varumärket och ska bidra till ännu att ännu fler väljer buss över tid.

Målgrupper: Umeå stad; såväl befintliga och potentiella resenärer som beslutsfattare.

Kanaler: Facebook

 

Arbetsgrupp Vinter:

Helena Eriksson – Projektledare

Viktor Johansson – Copywriter

Simon Sörestam – Digital strateg

Henrik Larsson – Art Director

Elin Carlansson – Skribent och filmproduktionsledare

rörligt webb film ultra

Publicerat onsdag 13 mars, 2019

Läs också: