Case_XOXO_avsnitt2.jpg

Case: Upplev det riktiga Luleå

Publicerad i:

Från cockpiten i ett SK60 till köket på Bastard Burgers. TV-serien XOXO Luleå tar dig nära kulturen, naturen och livet i staden.

I början av december hade den premiär på sociala medier – TV-serien XOXO Luleå. Inspirationen kommer från en sydafrikansk serie som genom att kliva in i själva upplevelsen visade upp landet, maten och kulturen på ett avväpnande och avslappnat sätt.

– Det är lite ”hej, här är jag. Vad gör ni, får jag smaka-känsla.” Vi tog fasta på den och anpassade den till Luleå, säger Elin Carlansson, filmproduktionsledare på Vinter.

TV-serien ska inte bara visa upp bredden och mixen av kultur, natur och urbana upplevelser, utan även ta tittaren nära händelsen. Det ska vara på riktigt. Du får bland annat följa med 24-åriga Sakib upp i cockpit på ett SK60, hänga med Malin på en vattenskoter 50 meter från stadskärnan och haka på Madelene in i köket på Bastard Burgers.

– Vi vill på ett helt nytt sätt visa att Luleå är lite bättre än vad du tror. Vi vill också göra det både ärligt och härligt. Det ska vara på riktigt, saker som alla kan ta del av och som inte är reklamigt överdrivet. Content marketing bygger på att man är relevant för målgruppen, att det verkligen är intressant, säger Elin Carlansson.

Det finns ett tydligt politiskt krav att Luleå ska öka sin befolkning med minst 850 personer nästa år. Forskningen visar att det är i åldern 18 till 35 år som 90 procent bestämmer var man ska bosätta sig. Därför är det just den målgruppen som Luleå kommun och Vinter fokuserar på.

– Allt beror givetvis inte på våra marknadsföringsåtgärder. Men vi kan konstatera att ju mer vi gör, desto bättre resultat får det på inflyttningen i åldersintervallet och mer pengar till kommunens verksamhet. Och om vi ska nå unga måste vi göra det på deras planhalva, säger Roger Jönsson, kommunikationschef Luleå kommun.

rörligt film case Content Marketing

Publicerat fredag 25 januari, 2019

Läs också: