CaseCramoxmas.jpg

Case: Skylift höjde julstämningen

Publicerad i:

Ett gäng Vinterproducerade filmer där Cramos proffsverktyg användes för julpyssel fick storpublik.

Cramo är Europas näst största hyresföretag som specialiserat sig på entreprenadmaskiner och uthyrning av verktyg och annan utrustning. Vinter hjälper Cramo med content marketing via sociala kanaler på koncernens 12 lokala marknader runt om i Europa.

Lagom till julen 2018 fick några av Cramos verktyg spela en lite annorlunda roll. Istället för att exponera dem i den vanliga byggmiljön, visade vi i en serie korta filmer hur verktygen kunde användas för att underlätta julbestyren därhemma. 

– Syftet med julposterna var främst att underhålla och generera interaktion, samtidigt som vi kommunicerade Cramos devis ”Right for the job”. För filmerna åskådliggjorde ju att man kan ha hjälp av Cramo även i ett privat sammanhang. En skylift var till exempel helt perfekt för att fästa stjärnan i granens topp, säger David Hakeberg, som är digital kreatör på Vinter.

Den uppföljande statistiken gav vid handen att filmerna verkligen gick hem. Det berättar Christina Norling, ansvarig för social media och PR på Cramo:

– På Facebook nåddes sammanlagt 667 342 personer ur målgruppen under kampanjperioden. Det genererade 12 024 interaktioner – fina siffror som baseras på Facebooks definition ”Engaged users".

En av framgångarna var också att alla marknaderna har börjat annonsera på Facebook, vilket ett par av dem inte gjort tidigare, tack vare Vinters hjälp. Fem av åtta marknader annonserade alla eller flera av julposterna. Den annons som genererade allra bäst resultat nådde totalt 105 135 personer ur målgruppen under kampanjperioden.

 


 

 

4 bilder med miljöer från filmerna. Snögubbe, man med verktyg, nötknäckare och ett par med en värmekamera.

 

Arbetsgrupp Vinter

Anders Ahlbom, copywriter

Helén Fagerström, projektledare

Erik Gotfredsen, filmare

David Hakeberg, digital kreatör

Ronny Olovsson, PR-strateg

Simon Sörestam, digital strateg

rörligt sociala-medier

Publicerat torsdag 24 januari, 2019

Läs också: