Ronny_NA.jpeg

Snart har vi alla digitala identiteter

Publicerad i:

Den smarta Alexa-högtalaren står och halvsover i en fastighet i Portland, USA. I rummet intill pratar det äkta paret som bor här.

Någon säger något som högtalaren hör som ”Alexa”. Högtalaren vaknar och börjar yrvaket undra vad de tu vill. Något i konversationen tolkar Alexa som ”skicka meddelande” så högtalaren börjar spela in parets konversation och frågar nyfiket ”till vem”.

Frun eller maken säger då ett namn som finns i kontaktlistan. Alexa skickar då lydigt den inspelade konversationen till adressaten i kontaktlistan.

Riktigt vad de sa och som skickades förtäljer inte historien. Kanske baktalade paret kontakten, kanske grälade det om något..?

 

Vad vi vet däremot är att Amazon bekräftat incidenten. Händelsen är en smula osannolik, men ändå fullt möjlig och i takt med att allt fler nya smarta högtalare fyller vår värld kommer såklart liknande saker ske. All teknik ger nya möjligheter, men föder också nya svårigheter.

Vi går i dag mot ett liv där vi blir digitala identiteter, där vi går in i en butik och tar varorna och går ut och vår digitala identitet checkar ut oss och betalar. På olika smarta vis lämnar vi över till artificiell intelligens och ”självkörande” teknik.

Undersökningar visar att datorn gör färre fel än människan, generellt. Så rent matematiskt är det nog ”bättre”.

Men självkörande bilar har redan kört ihjäl människor... AI har triggat aktieköp som orsakat kaos när olika triggers löst ut köpfester ingen hade tänkt ut... Ungefär som när vi kopplar in autosvar i vår mejl på semestern och oturligt nog skickar en annan person ett mejl som också kopplat in autosvar. Mejlpingis. 6357 mejl senare upptäcker jag kaoset i min inbox.

 

När det gäller kommunikation är det för varje tekniksteg också viktigt att följa med och förstå hur detta påverkar vår integritet. Vilken kommunikation kan skickas med vilken teknik?

Och, kanske viktigast av allt, hur ska en marknadschef agera för att nå ut med varumärkesbyggande och triggande kampanjer via en pratande högtalare..!?

Att vara synlig, sökbar, i grunden i någon mening tillgänglig, är ett måste. Ett steg ett. Att när jag desperat skriker ”rörmokare” med nävarna runt ett sprutande rör är det dig hon larmar. Att vara ”top of mind” hos kunderna är en sak, men att vara det i den smarta högtalaren en annan. Vi pratar sökordsoptimering. Vi pratar ”äga” de ord som kunderna ropar till högtalaren – på din sajt. Och, jo, sponsra upp den rankingen.

 

Förstår du inte de tre senaste meningarna här ovan, då behöver du hjälp. Nu.

Ropa ”sökordsoptimering” till din högtalare, vetja.

Publicerat fredag 19 oktober, 2018