Krönika - Vad är det som händer Facebook.jpg

Facebook – vad är det som händer!?

Publicerad i:

Kongressförhör i skavande kostym, historiskt börsfall på 1000 miljarder kronor – och köpet av sändningsrättigheterna till La Liga.
Facebooks 2018 är redan ett drama i sig. 

Facebook deklarerade redan 2016 att man inte var ett socialt nätverk, man var ett media. Men, man ville inte agera ”ansvarig utgivare”, man var bara en plattform, en kanal.
I år har allt detta förändrats under dramatiska former. Cambridge Analytica-skandalen där miljontals användares data användes för att påverka USA-valet skakade om Facebook och Mark Zuckerberg rejält.

I kongressförhör i USA och EU-parlamentsutfrågningar såg vi en blek och märkbart tagen Mark Zuckerberg i kostym som pudlade och bad ödmjukast om ursäkt. Som medgav att man varit naiva, inte förstått konsekvenser.
Han lovade bot och bättring.

GDPR-lagstiftningen som trädde i kraft i maj och som ska värna EU-medborgarens integritet kring persondata ska också, enligt bolaget, ha påverkat Facebook-användarnas aktivitet negativt i Europa. Antalet dagliga användare i Europa minskar faktiskt i juni med 1 procent. I USA och Kanada - bolagets största marknader - står man still, så kallad ”flatline”.
Torsdagen den 26 juli briserade så bomben. Då rapporterades om ett Facebook i fritt fall på USA-börsen med ett historiskt, hysteriskt, ras på 20 procent under en dag… Facebooks värde rasade med hisnande 1000 miljarder kronor. Det är nästan svårt att ta in. 1000 miljarder. En miljon miljoner. Det är ju pengar det också.

Aktieägaren Trillium Assets ska i kalabaliken ha gått så långt att man på allvar ifrågasatt Mark Zuckerbergs framtid som vd. Vad gör då Facebook?
Bolagets ekonomer är väldigt försiktiga när de pratar om framtiden. Chefsekonomen David Wehner har flaggat för att intäktstillväxten kommer att sjunka kvartal tre och fyra.
Att man faktiskt försöker göra verkstad av Zuckerbergs löfte i kongress- och EU-parlamentsförhören är ett faktum. Redan i början av året raderade man 583 miljoner (!) falska konton på Facebook. Avancerad Ai-teknik användes för att städa bort fake och fusk.

Ett något mer ”ansvarigt” utgivarskap börjar också skönjas. Facebook valde i sommar att tillsammans med bland annat Youtube släcka ner konspirationsteoretikern Alex Jones Infowars-konton när han på allvar påstod att skolskjutningarna i USA var fejkade av antivapen-lobbyn. Något som offrens familjer reagerat kraftfullt på. Förstås.

Att just innehållet är viktigt – content is king - besannades väl också när nyheten nu kom att Facebook köper sändningsrättigheterna för spansk fotboll - La Liga - i delar av Asien, bland annat Pakistan, Bangladesh och Indien. En femtedel av jordens befolkning kan nu se 380 La Liga-matcher gratis via Facebook. 
Denna nyhet väcker den spännande följdfrågan: Vilket OS eller fotbolls-VM blir det första som sänds live över Facebook – av Facebook..?

När undersökningen Svenskarna och internet över 2017 släpptes förra hösten visade siffrorna att andelen svenskar i åldern 12-15 år som använder Facebook minskar med 13 procentenheter. En bruten kurva som kanske inte ska överskattas, men om man sneglar lite ordentligare så ser man att bara 19 procent i den åldersgruppen använder Facebook dagligen. Som jämförelse kan vi konstatera att i samma åldersgrupp hänger 86 procent dagligen på youtube. Siffror som borde skava…

En stilla fundering när man idisslar alltet. Är Facebook så råstarka att man lyckas bygga om sig själva och få ny fart, eller har vi faktiskt sett början till en ny fas i bolagets historia som kanske förvånande snabbt kan kantra över i ett sluttande plan… nedåt!?
Är man själva på väg att drabbas av samma kris som alla etablerade medier redan lider under… att vi användare tappar intresset. Tröttnar. Att nya aktörer är mer lockande.

För allvarligt, vem vet. Vem gillar Facebook om fem år? Är Facebook då synonymt med gammel-social media?

Publicerat onsdag 15 augusti, 2018