My Post (2).jpg

Löpet, ettan och mitten!

Publicerad i:

Hur når vi ut med en nyhet? Varför lyckas vi inte!?

Lugn, Vinters PR-doktor Ronny Olovsson ordinerar fem vattentäta tips:

  • Man måste tänka som en journalist själv, det är den krassa sanningen.

 

1.Gör nyheten själv! Tänk i löpsedel, rubrik och fantastiska fakta.


Skriv redaktionellt, som om den skulle publiceras. Eller om det är en film, gör den som ett tv-inslag. Tänk som medierna själva och jobba i deras manér och format. Tänk som en journalist. Om storyn inte håller för en intressant artikel eller spännande rubrik är det nog inte rätt grej att göra PR på.

 

2. Förstärk nyheten! Vem externt med pondus kan bekräfta hur viktigt det här är?

Det är alltid bättre om någon annan berättar att du är bra eller gör nåhot spännande. Kan din kund göra det? Kan en viktig person som har stor pondus i ämnet göra det? Kända personer är förstås bra. Politiker, experter… Fundera på vem det kan vara.

 

3. Erbjud kvalité. Bra bilder. Bra grafik. Bra faktaunderlag.

Många glömmer bort bilderna. Faktum är att bilderna ofta är viktigare. Att erbjuda bra möjligheter att ta spännande bilder eller servera bra bildmaterial. Intressant grafik eller bra faktaunderlag. Allt som underlättar för media är bra. Som gammal journalist och redaktör försöker jag alltid göra det material jag själv hade letat efter.

 

4. Erbjud exklusivitet! Alla medier vill vara unika, ha egna nyheter!

I dagens realtidsmedia är det nästan omöjligt att vara ensam med en egen nyhet. Alltså ökar statusen om du kan erbjuda ett media att vara ensam först med en nyhet. Här gäller det att tänka sig för bara så att du inte gör andra medier arga. Det är viktigt att agera juste och våra mediekontakterna.

 

5. Bli ditt eget mediehus! Gör egen tv, nyttja relevanta kanaler.

Om du inte redan har byggt upp egen nyhetsblogg, sociala medier och nyhetsbrev och annat är det dags. Byråer som Vinter kan snabbt få dig på banan. Via dina egna kanaler kan du idag själv generera en bra spridning i grunden mot utvalda målgrupper. Så det är en bra start. Med rätt strategi i botten kan du dessutom säkerställa att investeringen i kommunikationen blir optimerad och effektiv.

 

Blir du nyfiken? Behöver du hjälp? Lugn, vi hjälper dig!
Kontakta: ronny.olovsson@vinter.se

 

Publicerat fredag 6 april, 2018