KampenOmTalngernaRonny.jpg

Vinner du kampen om talangerna?

Publicerad i:

Klipp dig och skaffa ett jobb. Så hette det.

Och det finaste priset man kunde vinna var ett ”fast jobb”.

Men, det var då det.

Redan för 10-15 år sedan började något förändras radikalt. Jag minns då jag satt som sportchef på Aftonbladet och hade förmånen att erbjuda sommarvikarier fast anställning. En kille som jag tyckte borde ha jublat, jag menar, hey, fuckin´ Sportbladet, välkommen till sportjournalistikens Formel 1!!!

Han tittade på mig, log snett och sa:
 - Jag vet inte… faktiskt… Jag hade tänkt paddla lite i forsarna hemma… Och så ska jag och en kompis dra till Nya Zeeland… Men, kanske ett vikariat nästa sommar..?

Jag blev som de säger i Skottland ”flabbergasted”. Jag tappade hakan.

En yngling blev erbjuden ett drömjobb och gäspade och tackade nej utan ens begära betänketid. Han hade fullt upp med att infria andra livsdrömmar som märkligt nog tycktes viktigare än ”fast jobb”.

Generationsklyftan bredde ut sig som en Grand Canyon i rummet.

Jag sa något osammanhängande, vi tog i hand och han gick.

Jag tror att många arbetsgivare har lite nya insikter i dag. Att man förstår att någonting hänt. Nya generationer söker något annat än enbart lönen, många vill känna att de är del av någonting större, något meningsfullt. Att de verkligen gör skillnad när de kravlar sig ur sängen på morgonen stampar sig i väg till jobbet.

Arbetsgivare måste därför vakna upp och inse att de faktiskt måste ”sälja”. De måste aktivera sin egen storytelling utifrån mission och vision för bolaget om man ska kunna göra sig gällande i konkurrensen om en allt mer kräsen arbetskraft.

Du måste därför utveckla en stark berättelse som verkligen når ut om det attraktiva företaget som uträttar det makalösa. Men, än jävligare, det måste vara sant.

Du måste faktiskt skapa en attraktiv arbetsmiljö, med modern teknik, glada medarbetare som i en öppen miljö kan påverka sitt arbete och som utvecklas av en stimulerande miljö och ett inspirerande ledarskap.

Ooops.

Employer Branding som vår bransch döpt det hela till växer alltså i betydelse. För självklart är det så att de som förmår att locka de bästa talangerna till just sin verksamhet har större möjligheter att lyckas i framtiden. Och med tanke på de rekryteringsbehov vi står inför nu med stora pensionsavgångar så borde du ha din strategi klar och aktiverad redan.

Om inte, ring mig, jag ska inte paddla kanot eller dra till Nya Zeeland.

Jag har ju fast jobb.

 

Krönika employer branding

Publicerat fredag 21 april, 2017

Läs också: