Distansmötesnångest_till_vinterwebben.jpg

Konftel har botemedlet mot distansmötesstress

Publicerad i:

I och med sin senaste produktlansering tar Vinters kund Konftel ett stort steg i sin produktstrategi. Till lanseringen av den nya konferenstelefonen Konftel 300IPx har delar av funktionalitet och användargränssnitt lyfts ut till appen Konftel Unite i stället för att adderas till hårdvaran.

- Det känns som ett naturligt steg att ta då 9 av 10 personer använder smartphones idag. Att lära sig funktionerna i en app känns enklare och mer naturligt än att behöva sätta sig in i hur en ny teknisk pryl fungerar, säger Stefan Eriksson, marknadschef på Konftel.

Lanseringen gjordes samtidigt över hela världen och dessutom samtidigt som CeBit i Hannover och Enterprise Connect i Orlando, två av de största branschmässorna i världen. Målet med kommunikationen har i första hand handlat om att lansera produktkombon Konftel 300IPx + appen Konftel Unite, men också att locka intresserade till Konftels montrar på mässorna för att där få testa lösningen på riktigt.

- Hur många gånger har man inte känt sig stressad inför ett distansmöte? Man hittar inte telefonnumret som ska ringas, vilket användar-ID, lösenord, PIN-kod eller andra nödvändiga siffror som krävs för att komma igång. Konftel 300IPx och Unite-appen är det perfekta botemedlet för den typen av teknikstress. Här löser man allt med en knapptryckning, one touch conferencing, säger Magnus Ahlqvist, CD på Vinter.

När lösningen gör att det blir enklare än enkelt, blir det till en konstform. Det kommunikativa konceptet blev därför ”The Art of Easiness”. Ur konceptet har Vinter bland annat producerat en film i samarbete med produktionsbolaget Favela. Filmen har sedan spridits via Youtube, Facebook och LinkedIn mot tydligt definierade målgrupper, både demografiskt och geografiskt, allt med mycket bra resultat.

- Med närmare 70 000 visningar under de två första dygnen mot så tydliga målgrupper och med en view-rate på över 20 % så tycker jag att det gått riktigt bra, säger David Hakeberg, digital kreatör på Vinter.

Produkterna beräknas nå slutanvändarna under april 2017 och av allt att döma kommer nivån på teknikstressen då kunna sjunka rejält redan under första dygnet.

konftel rörligt film kampanj Umeå sociala-medier youtube facebook Linkedin

Publicerat fredag 21 april, 2017

Läs också: