Vintertid stundar för Luleå och Norrbotten

Vintertid stundar för Luleå och Norrbotten

Publicerad i:

Triss i nya kunder – det blev resultatet för Vinter efter tre stora offentliga upphandlingar i Norrbotten.
– Nu lyckas vi stärka vår position i Norrbotten med besked. Och, som man brukar säga, det är faktiskt extra roligt att vinna på hemmaplan, säger Vinters vd Helena Eriksson.

Innan sommaren genomfördes tre stora upphandlingar av kommunikationstjänster – Luleå kommun, Norrbottens läns landsting och Luleå Lokaltrafik, LLT. Och när avtal tecknats står Vinter som vinnare i alla tre.

Helena Eriksson, vd på Vinter, kommer ni att klara av det här?

– För låt oss säga fem år sedan hade det varit riktigt jobbigt att samtidigt dra igång tre så här betydande kunder. Men tack vare vår storlek är det idag inga större problem, även om det såklart kräver lite koordinering.

Kommer Vinter att behöva nyanställa nu?

– Nu till en början kommer vi att klara av de nya uppdragen med befintlig personal, men vårt mål för året är att växa i samma takt som tidigare år, så anställningar är inte omöjligt. Vi har ganska nyss förstärkt kontoren i både Umeå och Stockholm och kommer att fortsätta stärka oss på de platser vi hittar den bästa kompetensen – Luleå, Skellefteå, Umeå eller Stockholm.

Kan man säga att det blåser vintervindar redan nu i Norrbotten?

– Haha, ja det kan man väl. Tidigare i år började vi samarbeta med Sveriges största hustillverkare Älvsbyhus. Där börjar det inledande strategiarbetet nu synas i form av tillspetsad kommunikation och målet är tydligt – Älvsbyhus ska fördubbla sin försäljning. Vi rullar nu också ut koncepten #laddaluleå och 100 Hållbart tillsammans med Luleå Energi samtidigt som vi lanserar nya restaurangverksamheter tillsammans med Nöjesgruppen och CGs. Och så ska vi inte glömma samarbetet med Luleå Hamn där vi för första gången genomförde Stora Hamndagen för några veckor sedan. Och de tre nya kunderna LLT, NLL och Luleå kommun såklart.

Till sist, vad kommer att bli roligast med de nya kunderna?

– Man ska väl inte ha några favoriter, men att jag brinner för kollektivtrafik är knappast någon hemlighet (skratt). Men det strategiska i att bilda Region Norrbotten vid årsskiftet och det kreativa i att stärka varumärket Luleå, inte minst att locka fler att flytta hit, är naturligtvis väldigt spännande uppdrag det också.

Samtliga tre ramavtal löper i två år med möjlighet till ett eller två års förlängning.

ny-kund luleå kommun nll llt luleå energi Luleå hamn

Publicerat fredag 23 september, 2016

Läs också: