Case: Citycon Branding

Case: Citycon Branding

Publicerad i:

Citycon har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av dagligvarubaserade köpcentrum i urbana lägen i Norden och Baltikum. Värdet av de fastigheter som bolaget förvaltar uppgår till 4,7 miljarder euro och bolagets marknadsvärde är cirka 2 miljarder euro. Med 53 köpcentrum och 10 andra handelsfastigheter är Citycon marknadsledande i Finland och Estland, hör till marknadsledarna i Norge och Sverige och har ett fotfäste i Danmark.

Citycons köpcentrum möter kundernas dagliga behov av shopping och service och är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik, nära hälsovård, kommunal service, bostäder och arbetsplatser. Besökarantalet uppgår till mer än 200 miljoner årligen.

– Vårt mål var att skapa ett unikt visuellt uttryck med strategiskt fotfäste i dagens konsumentdrivna värld. Med fokus på att framhäva funktion och lättåtkomlig information. Allting förpackat i en smart, sober och naken identitet som "låter hyresgästerna glänsa.”, säger Fredrik Johansson, designstrateg på Vinter.




Premises Branding.

Det övergripande visuella uttrycket måste sträva efter luftighet, ljus och synlighet. Först och främst tittar vi på proportionerna av de färger som används. När det används på rätt sätt skapas ett tydlig grafisk uttryck och bygger igenkänning av Citycons varumärke.





Ombyggnations Branding.
Enhetlig marknadsföring gör en enorm inverkan på skapandet av en stark Citycon identitet under planering, byggnad och tillbyggnad samt renoveringar - både för B2B publiken och för konsumenterna.





Skyltprogram.
En stark och visuellt kontrasterande front förmedlar relevant informationen i ett funktionellt sätt och förstärker intrycket av identiteten som en informations- och funktionsförmedlare. Vår skyltprogram är utformat för att upplevas identiska på både mörka och ljusa ytor. Detta bygger på de funktionella elementen av varumärket och levererar information på ett enhetligt och snabbt igenkännbart sätt.





Interiör.
Användningen av identitetsstarka färger för branding av utvalda områden skapa naturliga samlingsplatser och samtidigt gör det möjligt för oss att kommunicera med besökarna utan den traditionella användningen av Citycon logotyp. Genom att använda färger på detta sätt skapar vi en naturlig känsla av närvaro.





Cityconcept.
CityConcept är en omfattande uppsättning riktlinjer, metoder och verktyg för att stödja det arbete som utförs av Citycons köpcentrum. Det gäller för alla deras köpcentra så att oavsett var du befinner dig i Sverige, Norge, Danmark, Finland eller Estland, kommer du känner igen ett starkt Citycon varumärke.



Kund: Citycon, Petteri Anttila

Arbetsgrupp:
Design Strategy: Fredrik Johansson
Designer: Christoffer Granström
Projektledning: Helena Eriksson

branding citycon case

Publicerat torsdag 11 augusti, 2016

Läs också: