Krönika: Har du en strategi för din employer branding?

Publicerad i:

En av vår regions absolut största utmaningar är råvarubristen. Inte på skog eller malm. Nej, utan på den kanske viktigaste råvaran för fortsatt stark tillväxt: Människor.

Alla prognoser är extremt tydliga. Pensionsavgångarna är stora de kommande fem till tio åren och kampen om nya rekryteringar, om engagerade medarbetare med exakt rätt erfarenhet och kompetens, kommer att bli styv. Ja, rent av stenhård. Ett problem kan ju vara att rent konkret hitta rätt utbildad personal.
    Kanske är rent av utbildningarna daterade, eller obefintliga i regionen... Kanske är på tok för få ens intresserade av att utbilda sig till detta fina yrke som du vill lönesätta och utveckla… Eller så finns de här människorna där ute, med rätt utbildning, men av någon rackarns anledning tycks deras ivriga jobbansökningar inte hitta fram till just dig.
    När jag växte upp skulle man ”klippa sig och skaffa sig ett fast jobb”. Det var grundbulten i ett lyckligt liv. Då kunde det bli ”villa, Volvo och vovve”. Nu är jag allergisk, så jag fick skaffa barn istället. Men, ändå, så skulle det se ut. Manualen var tydlig och klar.

"Det här med fast jobb.."

När jag satt som Sportchef på Aftonbladet 2006 och försökte anställa vikarier med fast och fint jobb på Nordens bästa arbetsplats i branschen så upptäckte jag att något vanvettigt hänt. De här unga människorna hade inte fattat det här med fast jobb. Håret var det ordning på, men inunder, de ville ut och resa ett halvår, paddla forskajak eller helst frilansa lite när de behövde pengar…
    Ja, herregud, ni hör ju själva. Och det var tio år sedan. I dag är det om möjligt än besvärligare. Det räcker inte med en lön och löftet om en guldklocka om några decennier av idogt arbete. Nej, i dag vill de som ska arbeta veta varför de ska göra det. Varför de ska stiga upp på morgonen. Vad de e-g-e-n-t-l-i-g-e-n uträttar.
    Något större. Som gör världen bättre. Den missionen är därför viktig att definiera om du vill bli framgångsrik i kampen om kompetensen. Du måste ha en berättelse, något som vitaliserar och motiverar. Såna som jag jobbar med att hjälpa företag med just detta. Employer branding heter det på konsultiska. Och har du inte en strategi på det området har du en affärskritisk brist.

"Berika vår mångfald"    

Som bör åtgärdas omedelsbums (ring mig!). Men… Ja, det finns alltid ett ”men”… Men, den här gången är det ett positivt ”men”.  Vi har idag tusentals arbetsvilliga unga människor i förläggningar runt om i vårt land.
    Här finns alltså en ännu outnyttjad ”råvara”, låt oss tillsammans se till att ”förädla den” med relevanta utbildningar och praktikplatser. Låt oss ta den här chansen och samtidigt berika vår mångfald som hjälper oss förstå en allt mer internationaliserad värld. Vem vet, kanske skapar vi då också den arbetsplats som ger just den motivation som krävs och som faktiskt förändrar världen.

                                                                                                                                                    Ronny Olovsson 

Publicerat fredag 13 maj, 2016