Från ölschampo till företag

Från ölschampo till företag

Publicerad i:

När jag gick i skolan tvättade man håret med Clariol ölschampo, bar 501 eller 505, hade stålkam och flackade nervöst med blicken hos SYO-konsulenten. Vad skulle jag bli? Var skulle jag jobba?

Hur jag än tänker kring det kan jag inte hitta minsta lilla spår av att ”företagare” var med på spelplanen. Tvärtom. Hos vem skulle jag arbeta, så minns jag det.

Det var på den tiden vi hade två kanaler i tv och bara såg tecknat till jul, det Filip och Fredrik kallar DDR-Sverige i sin bok ”Två nötcreme och en moviebox”.

Företagare!?

Jag minns att de var lite som Darth Vader, fast utan ljussabel, de hade inte förmåga till godhet, solidaritet eller rättvisa. Min salig far var besjälad av folkets rättvisa och skakade resignerat åt ”direktörernas” egoistiska miljonkaruseller.

Vad hade han sagt om hans egen son blivit företagare, rent av direktör.

”Jag har närt en kapitalist vid min barm!”

Eller?

Klart är att ett omfattande paradigmskifte har skett i attityderna i Norrbotten i den här frågan när vi i dag har den största festen i stan för att fira företagare. När det socialdemokratiska kommunalrådet pratar besjälat och övertygande om företagande. När unga redan i skolan får lära sig bli entreprenörer.

Att det här skiftet har skett beror självklart på flera saker. En strukturell sådan är ju att basindustrin personellt krympt samman och inte sysselsätter lika många, folk måste helt enkelt hitta på något själva, och det är bra. För vi är påhittiga och arbetsamma här i norr.

En annan är att ett strategiskt engagerat och envist arbete för att förmedla, kommunicera och realisera en helt ny positiv attityd till företagande har genomförts. Där har symbolhandlingen Luleå Business Awards vuxit till en formidabel manifestation.

Vi ser också hur vi klättrar i olika rankingar, att det finns undersökningar som pekar på att nyföretagandet kokar i regionen. Vi är etta när det gäller nystartade företag enligt Bolagsverket, efter årsskiftet ligger Norrbotten på en ökning på +25,9 procent, bara Uppsala i Sverige är bättre med 27,1.

Rikssnittet är 6,3 procent.

Det är ganska så fantastiskt. Och i sig något att kommunicera.

Krönika ronny-olovsson norrbottens-affarer

Publicerat tisdag 19 april, 2016

Läs också: