De största nyheterna från Facebooks F8-konferens

De största nyheterna från Facebooks F8-konferens

Publicerad i:

Facebooks F8-konferens riktar sig i första hand till utvecklare men det är här de tillkännager sina största och viktigaste nyheter för året och nyheterna berör även privatpersoner och marknadsförare. Vinters Carin Elvhammar summerar den första av konferensdagarna.

Mark Zuckenberg, iklädd sin vanliga grå t-shirt och jeans, och hans team presenterade en rad nyheter under gårdagen. Möjligheten för företaget att ha chattrobotar i Messenger, spara-till-Facebook-funktion samt sponsrade chattar har varit på gång ett tag men nu fick vi det bekräftat att de kommer att lanseras och lite mer information om hur de kommer fungera.

1. Facebook presenterade en egen 360-graders kamera: Surround 360. Kameran ser ut som en riktigt oattraktiv enhet med 17 mindre kameror men som med hjälp av tillhörande webbaserad mjukvara syr ihop flera videos till en sammanslagen sfärisk video. Riktigt spännande!

2. Account Kit - ett autentiseringssystem som utvecklare kan använda för att skapa inloggningssidor som tillåter besökarna/användarna att logga in med sin epost, telefonnummer eller Facebook-id. Användaren behöver inte skapa ett lösenord för att logga in säkert - allt de behöver göra är att skriva in sitt telefonnummer för att sedan autensiera sig via sin mobiltelefon. Musikappen Saavn är en av de partners som Facebook testat funktionen tillsammans med och appen fick under drygt två månader över 500.000 registreringar genom telefonnummer.

3. Livesändning från andra enheter än mobilen. Nu ges möjligheten att livesända via dator, TV-ström eller varför inte testa att streama från en drönare?  

4. Enligt Facebook själva har funktionen "spara" använts över 250 miljoner gånger och kommer nu att utvecklas ytterligare för att göra den enklare att använda. Publicister kommer att få möjligheten att lägga till en "spara-till-Facebook"-knapp på sina respektive sajter. 

5. Företag kan nu leverera kundsupport på Facebook Messenger genom så kallade chatbots (chattrobotar). Funktionen kallas "Bots on Messenger" och dessa chatbots kommer att tillåtas skicka inte bara text utan även bilder och länkar till fansen som skriver till ett företag via Messenger. En restaurang kan, till exempel, automatisera en bordsreservation med denna funktion. Utvecklare kan bygga sina egna chattrobotar, eller använda Facebooks mekanik för detta ändamål.

6. Messenger kommer även att börja stödja sponsrade meddelanden. Denna funktion är fortfarande i en testfas och användarna kommer att ha möjlighet att stänga av eller blockera meddelanden de inte är intresserade av. Visst låter det som att Messengerinkorgen kan bli ganska plottrig inom kort..?

Och äntligen, som de lovat, släpper Facebook Instant Articles till samtliga användare! Detta var väntat men nu ges alltså alla publicister möjlighet att publicera sitt innehåll direkt på Facebook så att innehållet i artiklarna laddas utan dröjsmål. 

Keynoten kan ses i sin helhet på FBF8.com

facebook Facebook f8 sociala-medier

Publicerat onsdag 13 april, 2016

Läs också: