Vinter bakom Lisbeth Salanders kampanj för Placerum!

Vinter bakom Lisbeth Salanders kampanj för Placerum!

Publicerad i:

En helsidesannons i DN i söndags, med Lisbeth Salander i bilden..?
Förklaringen är att Stieg Larssons arvingar köpt in sig som delägare i kapitalförvaltningsbolaget Placerum.
- Att Stiegs romanfigur bidrar till att förvalta arvet av Milennium-böckerna känns bara logiskt. Redan i böckerna var hon duktig på att bygga kapital, så vi hoppas att det ska fungera även på detta sätt, säger Ronny Olovsson, Vinter.

- Blir kampanjen gynnsam kan arvet växa och mer pengar delas ut till de ändamål Stieg vurmade för. Det känns i grunden bra. Det är klart att kampanjen kan väcka reaktioner, men det är trots allt det vi söker, att väcka en nyfikenhet för Placerums erbjudande, säger Ronny Olovsson, PR-strateg och Creative Director, Vinter.

Så här förklarar Placerum kampanjen på placerum.se:

Lisbeth Salander i reklam för ett kapitalförvaltningsbolag!? Hur? Varför?

- Det är väldigt enkelt, Stieg Larssons arvingar har via bolaget Moggliden AB gått in som delägare i Placerum och upplåtit rättigheterna för denna kampanj för att att arvet ska växa, säger Anders Ledin, vd, Placerum.

Får Placerum verkligen använda Stieg Larsson romanfigur i sin reklam?

- Ja, det får vi. Vi har avtal med rättighetsinnehavaren som ger oss rätten att göra just så här. Och skälet till att vi fått det avtalet är ju att Moggliden AB som förvaltar arvet efter Stieg klivit in som delägare i Placerum, säger Ledin.

Varför tillåter de Placerum att använda Lisbeth Salander i kampanjen?

- De vill helt enkelt använda Stiegs egna romanfigur för att förvalta hans arv på ett bra sätt. Lyckas kampanjen generera mer intäkter så leder det till att investerat kapital växer. Och då kan i förlängningen mer pengar delas ut till de ändamål som Stieg ville stödja. Figuren Lisbeth Salander har redan använts i enorma kampanjer för att sälja böcker och filmer, nu är tanken att lite som en återbäring nyttja lyskraften för att utveckla arvet som Milennium-trilogin skapat, säger Ledin.

Men rimmar det inte illa med Stieg Larsson idealism att nyttja hans karaktär i reklam?

- Det är omöjligt att få svar på den frågan, tyvärr. Men säg så här, Stieg hade nog aldrig kunnat ana att hans böcker skulle få det genomslag de nu fått. Om det genomslaget nu kan användas för att generera mer medel till de saker som engagerade honom djupt tror vi att han sett det som en positiv biprodukt, säger Ledin. 

Vinters arbetsgrupp:

  • Kundansvarig: Fredrik Karlsson
  • CD, PR och copy: Ronny Olovsson
  • AD: Pär Wallin
  • Filmare: Karin Larsson
  • Klippning, efterproduktion: David Hakeberg
  • Digital projektledning: Sofia Lindström
  • Webbutveckling: Kristofer Westling

 

Puff -play -movie

placerum pr kampanj

Publicerat måndag 19 oktober, 2015

Läs också: