Vilka värden bygger du med strutsdans?

Vilka värden bygger du med strutsdans?

Publicerad i:

Hur säljer man energi – med kaosmagiker och dansande strutsar?

Kanske har du också undrat lite över Skellefteå Krafts kampanjande sista åren. Stora mattor av tv-reklam med lite udda innehåll. En stor miljonbudget har plöjts ner där, det kan vi räkna ut.

Farbrorn med dansande strutsar är lite kul. Den nippriga musiken likaså.

Men, får det mig att välja deras elavtal? Har du blivit mer intresserad?

Jag tror att det är så här. Det är svårt att hitta unika värden att lyfta fram för energibolag. Det är rent av väääldigt svårt.

Många erbjuder i grunden ungefär samma saker. Allt riskerar till slut att ramla ner i enbart pris.

Och på en sådan marknad handlar det plötsligt om att marknadsföra kanske andra mervärden. Min gissning är att Skellefteå Kraft konstaterat ovan och bestämt sig för att basalt jobba på ökad kännedom. Att du och jag ska skratta åt strutsarna och någonstans minnas elbolaget bakom när de ringer och vill sälja.

Nu senast var det än märkligare energier i tv. Kaosmagiker och kristallterapi och någon snutt lite för märklig så delar av kampanjen drogs tillbaka (feng shui blev kvar). Det blev helt enkelt för märkligt.

Nå.

Är detta rätt väg att gå… Uppmärksamhet till varje pris, ungefär.

Svårt att svara på då vi inte ser hur väl kampanjerna räntat i införsäljningen av elavtal.

Men, på en punkt är jag lite förundrad. Alla ser en utveckling mot mer hållbarhet och allt mer medvetna konsumenter, men på något sätt har Skellefteå Kraft bortsett från det som en faktor för sin marknadsföring.

Märkligt för att man i grunden har väldigt goda förutsättningar för en storytelling som kunde bygga ett kommunikativt grundfundament.

Vad jag menar?

Jo, älven!

Det är den skummande tråden man kunde ha byggt in i all kommunikation. Den stora norrländska älven. Förnyelsebar. Klimatsmart. Naturlig.

Jag är förvånad att man inte använt sig av den. Att man inte reclaimat den positionen av Vattenfall (underbart namn) som står i kolkraft upp till midjan…

Jag är lika förvånad över att man när man gjorde om sin logo och grafiska profil inte tog ett djärvare avstamp och blev något i stil med Norrlands Kraft. Att man inte suddade ut den geografiska begränsningen i sitt energibolags varumärke för att kunna omfamna fler regioner.

Den enkla sanningen är ju att vi är få lulebor som tecknar Skellefteå Kraft och relativt få skelleftebor tecknar avtal med Luleå Energi.
Just namnet på de regionala energibolagen är lite ett hinder för att ta nya regioner i besittning, folk tror att de måste ha Boden Energi i Boden och Luleå Energi i Luleå, men i själva verket kan alla utflyttade lulebor i Stockholm ta med sig Luleå Energi, istället för att teckna Fortum.

Det tror jag generellt att det är för dålig kännedom om.

Men ska man expansivt ta ny marknad måste man nog bygga långsiktigare och hållbarare värden och försöka ta en tydligare position som fler i landet vill köpa.

Och jag ser ingen struts i det…

Ronny Olovsson

PR-strateg och partner
Vinter

Publicerad i Norrbottens Affärer 23 oktober.

Krönika Krönikor Norrbottens Affärer PR-strategi

Publicerat onsdag 21 oktober, 2015

Läs också: