Gör ditt varumärke till en upplevelse

Gör ditt varumärke till en upplevelse

Publicerad i:

Han var besatt av det enkla. Av det rena.

Han gjorde sina anställda galna med sina krav på att lösa komplexa tekniska innovationer så att de kunde genomföras med en enkel touch med fingret. En lätt tryckning på en ikon. Att man drog filen och släppte den.

Han skalade av. Rensade bort. Och fastnade ständigt i detaljerna.

Resultatet blev den designdoktrin som sedan decennier styrt Apple. 

Om du undrar om experterna som hävdar att Samsung är i kapp har rätt, ta fjärrkontrollen från sin Samsung-tv och lägg sedan din fjärrkontroll från din apple-tv intill.

Det räcker.

Jag låg i en solstol på grekiska Samos och dundrade igenom biografin ”Steve Jobs – en biografi” som gavs ut 2011. En av de där böckerna jag inte hunnit med, ni vet. 635 sidor som berättar om den evolution som förändrat vår värld för alltid. Dramatiska decennier värda att uppleva i denna form.

Det är en naken berättelse om en bitvis obehagligt självupptagen innovatörs livsresa. Kompromisslös intill döden. Han vägrade låta sig opereras för sin cancer, länge. Ingen skulle skära i honom.

Men det jag fastnar för är konklusionen bakom Apples ”Think different”-kampanj från 1997: ”De människor som är galna nog att tro att de kan förändra världen är de som också gör det.”

Det är nog väldigt sant. Att naivt gå på och göra det alla säger inte går är ofta det som ger nya innovativa lösningar. Att på allvar tro att jag kan bestämma hur det ska gå. Det är nog en sanning som många entreprenörer känner igen sig i, att man själv måste tro blint på sitt företag, sin produkt, sin resa.

Jobs teser kan lite slarvigt summeras så här:

  • Om du inte kan göra det fantastiskt, gör det inte.
  • Det enkla är det sköna.
  • Jobba integrerat, riv alla avdelningsgränser.
  • Fokusera, rensa bort allt som inte gör skillnad.
  • Skapa upplevelser.

Och den sistnämnda är väl just Apples paradgren. Produktsläppen via presskonferensen där Jobs klassiska ”och så var det en sak till” alltid landade en ny gadget. Sedan själva säljstarten med människor sovandes utanför butikerna som om de köade till en exklusiv konsert. Därefter öppnandet av produkten, där designen på lådan, varenda detalj är skapad för att skapa just den där upplevelsen. En överleverans i detaljer som över tid byggt ett pyramidalt varumärke.

Jobs var i stora delar en helt hopplös person, helt utan farstu, som domderade och skakade om sin omgivning. Alla som kom med PPT-presentationer avbröts bryskt och fick istället besvara en svärm av frågor… Jobs tes var enkel: ”de som behöver en ppt vet inte vad de pratar om”.

Och, jo, lite så. En bra berättelse måste sitta i kroppen på den som framför den för att verkligen flyga.

Så, varför inte lite läs, lär och lyd nu då.

Hur kan du arbeta mer integrerat i tvärgrupper?
Vad kan du skala bort och förenkla?
Och, hur kan du göra det fantastiskt?

Låt oss göra våra varumärken till upplevelser!

Ronny Olovsson
PR-strateg och partner
Vinter

 

Krönikor apple varumärke kreativitet

Publicerat fredag 22 maj, 2015

Läs också: