Sharp slår på stort

Sharp slår på stort

Publicerad i:

Under hösten har Sharp lanserat ett nytt system för digitaltryck och efterbehandling. Vinter gjorde kommunikationen för nyheten – som rent fysiskt är det största Sharp någonsin gjort.

- Vi tog fasta på just storleken. Utrustar man systemet med samtliga moduler blir det åtta meter långt, säger Olle Hellström, Art director på Vinter. Det här gjorde att vi idémässigt kunde leka med format och bilder på sätt som tydligt kopplade till själva produkten.

Kampanjen kördes i Sverige, Danmark, Finland och Norge, och bestod av fackannonser, en digital presentation, bannrar och en takeover på Sharps hemsida. Ett DR gjordes också – det kunde rullas ut och visade då systemets längd i naturlig skala. Kanske Sveriges längsta DR någonsin?

Sharp behövde dels kommunicera till slutkunderna, i det här fallet främst interntryckerier inom större verksamheter, dels till sina återförsäljare – Sharp Partners – och säljarna där. (Säljkåren fick för övrigt en extra stor portfölj att samla tryckprover i.)

- Det kändes direkt att det fanns en helhet i kampanjen. Och budskapet gick att ta ut i olika kanaler, till exempel skapades en särskild Facebookgrupp för våra partners där vi själva enkelt kan lägga in produktinfo, bilder och så vidare, berättar Jonne Zachrisson, Nordisk produktansvarig Dokumentdivisionen på Sharp.

 

Arbetsgrupp på Vinter

  • Helén Fagerström, Project manager
  • Olle Hellström, Art director
  • Anders Ahlbom, Copywriter
  • Kristofer Westling, Front-end developer
  • Linnea Andersson, Graphic designer

 

sharp Sharp Partners facebook dr Webbannonsering webb

Publicerat fredag 29 november, 2013

Läs också: